Mieti miksi skräppäät -maraton

Luin Omulin pohdinnan skräppäystyylin löytämisestä ja sen jälkeen Lauran vastineen hänen blogistaan. Molemmat olivat mielenkiintoisia kirjoituksia ja ne vahvistivat mun ajatusta siitä, että meillä kaikilla on omat tarpeemme, tyylimme ja syymme skräpätä. Mulla oli olemassa kirjoituksen alku tähän liittyen, jota nyt sitten päätin kaikesta muusta tekemisestä huolimatta hieman jatkaa ja täydentää. Palaan myöhemmin vielä mm. tuohon oman tyylin löytämiseen ja skräppäyksen "ulkonäköasioihin".

Haluan korostaa jo tässä vaiheessa, että nämä ovat mun ajatuksia skräppäyksestä, ei mitään väittämiä että näin kuuluisi olla. Mun kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, sillä jokainen meistä skräppää juuri omalla tavallaan ja omista syistään. Skräppäykselle ei ole sääntöjä, ja vaikka sitä kuinka usein toitotettaisiinkin, niin silti sitä on joskus niin vaikea tajuta ja sisäistää. Olennaisinta on mun mielestä ensin ymmärtää se, MIKSI ja mistä syistä skräppää. Vasta sen jälkeen kannattaa pohtia sitä, MITEN skräppää ja millainen on oma tyyli. Jos ei tiedä miksi skräppää, on mun mielestä turha yrittää edes pohtia koko skräppäystä sen enempää. Syyksi käy kuitenkin mikä tahansa, kunhan sellainen on olemassa. Kun tietää syyn, on paljon helpompi lähteä purkamaan asiaa pienempiin osiin, etsiä syitä ja seurauksia. Sen jälkeen on paljon selkeämpää miettiä, että mikä toimii ja mikä ei, mikä on oma tyyli ja miten sitä haluaisi kehittää. Jos syy on se, että skräppäys on "vain kivaa", niin se on mitä loistavin syy - kyllähän harrastuksen pitäisikin olla kivaa. Mun mielestä se on yksi parhaista syistä skräpätä.

Miksi väitän näin? Jos skräppää "vain" askartelun ilosta (mikä on ihan yhtä hyvä syy skräpätä kuin mikä tahansa muukin), voi olla paljon helpompaa päästä yli erilaisista skräppijumeista ja todennäköisesti itselleen ei aseta myöskään kovin paljon paineita. Luen itseni puoliksi tähän kategoriaan ja puoliksi seuraavaan. Jos täytyisi valita puoli, kallistuisin tässä vaiheessa ehkä enemmän tähän askartelun iloon. Vaikka haluankin tallentaa kaikenlaista - niin arkea kuin juhlaa, on skräppäys mulle ensisijaisesti omaa aikaa, kivaa tekemistä, terapiaa, väri-ilottelua, sommittelua, kirjaimilla leikkimistä ja papereiden kanssa touhaamista. Mutta kyllä musta löytyy myös seuraavaa "skräppääjää", joskaan ei niin paljon.

Jos skräppää tallentaakseen perheen arkea ja elämää (mikä on ehkä yleisin syy skräpätä, tavasta riippumatta), on skräppäys astetta "vakavampaa" ja sille sekä onnistumiselle asettaa helposti enemmän paineita. Ei näin välttämättä ole, mutta paineet onnistumiselle lienevät suuremmat lähinnä siksi, että lasten elämää "ei vaan voi olla tallentamatta" ja kaikki ns. tärkeät asiat pitää (ainakin omasta mielestä) saada skräpättyä. Helposti tulee tarve kiriä, skräpätä valtavat määrät kuvia pienessä ajassa, olla mahdollisimman tehokas ja yrittää saada kaikki oleellinen mahtumaan pieneen tilaan.

Tämä sama kohta pätee myös kaikenlaisten tilaisuuksien ja juhlien tallentamiseen. Lasten syntymä, ristäiset, syntymäpäivät, joulut ja muut juhlapyhät, valmistumiset, kesälomamatkat, häät ja muut isot tapahtumat. Kaikki mahdollinen mikä vain "pitää" tallentaa ja skräpätä. Mun mielestä tästä ajattelumallista voi muodostua todella iso taakka, sen sijaan että skräppäisi siitä mistä ehtii, mikä milloinkin tuntuu kivalta ja mistä nyt sattuu olemaan joku idea. Skräppäys on parhaimmillaan mitä parasta ajankulua, mutta pahimmillaan siitä muodostuu pakkomielle ja kaikki (yleensä lapsen) tapahtumat on pakko ikuistaa. Syntyy kierre, uusia tapahtumia, uusia kuvia, lisää skräpättävää. Paine sivujen valmistumisesta, stressi tarinoiden muistamisesta (pidä päiväkirjaa!), tuskastuminen koko ajan jäljessä olemisesta. Tällainen voi muuttaa ihanan harrastuksen pakoksi, jossa koko elämä täytyy saada tallennettua valokuvin ja sanoin.

Harvalla homma kuitenkaan menee näin äärimmäisyyksiin, mutta joillakin varmasti (puhun nyt yleisellä tasolla, maailmalta näitä esimerkkejä tuntuu löytyvän useita). Ja jos tämä kuulostaa vähänkään tutulta, pitäisi mun mielestä siinä vaiheessa palata perimmäisen kysymyksen juurelle - miksi skräppää. Jos vastaus on se, että haluaa tallentaa lapsen kehityksen ja kasvun (elämän) mahdollisimman tarkasti, kannattaa mun mielestä miettiä onko skräppäys siihen kuitenkaan paras mahdollinen tapa. Ehkä parempi tapa olisi pienen päiväkirjan pitäminen, kehitysaskelten kirjaaminen ja siinä sivussa tietenkin myös valokuvaus. Ei joka päivä ja kaikissa mahdollisissa asennoissa ja tilanteissa, mutta useammin kuitenkin kuin kerran tai kaksi puolessa vuodessa. Mikäli kuitenkin haluaa skräpätä juuri lapsen kehityksestä ja kasvusta, voisiko valita muutamia kohokohtia sieltä täältä. Ihan jokaista hymykuvaa ei tarvitse tallentaa, jokaisesta pehmolelusta ei tarvitse olla omaa sivua eikä jokaista mummolareissua todellakaan tarvitse ikuistaa. Mitä jos keskittyisi skräppäämään ensin ne kaikkein tärkeimmät, kuten ensimmäiset sanat tai askeleet (nekin voi skräpätä vielä vuosienkin jälkeen, pidä vain huoli niiden kirjaamisesta vielä kun muistat ne). Mikäli intoa ja aikaa on, voi kuvia alkaa purkaa useammiksi sivuiksi. Omaan tahtiin ja ilman paineita jokaisen hetken tallentamisesta.

Mulla ei ole lapsia, joten en edes tiedä onko tuo käytännössä niin yksinkertaista kuin miltä se ehkä kuulosti. Mutta vanhempien lasten kohdalla tilanne ei varmasti ole ollenkaan helpompi, vaikka äkkiseltään voisi kuvitella juuri niiden vauvakuvien olevan se loputon suo. Kun lapsi kasvaa, kertyy kuvia kuitenkin koko ajan lisää. Ja ihan koko ajan on olemassa myös se "skräppäämättömien kuvien kasa", ainakin jos sellaista käyttää. Olennaista on mun mielestä muistaa myös se, että kaikkia kuvia ei todellakaan ole tarkoitus skräpätä. Skräppäyksen ei kai tarvitse tarkoittaa sitä, että jokainen valokuvattu hetki täytyy pystyä selittämään vähintään kahdellakymmenellä sanalla ja pakollisella päivämääräinfolla?

Yksi paineen luoja saattaa olla myös suunnitelma. Vaikka hyvän suunnitelman väitetäänkin olevan kaiken A ja O, en itse allekirjoita tätä. Ja tällä tarkoitan sitä, että se ei toimi mulla. Joku tarvii toimiakseen selvän käsityksen siitä, mitä aikoo tehdä ja miten. Joku tarvii luonnospohjan, sillä joillekin kokonaisuuden hahmottaminen ilman luonnosta on vaikeampaa kuin toisille. Jonkun täytyy saada sommiteltua kaikki elementit ennen niiden kiinnittämistä, sillä väärin sijoitettu otsikko olisi katastrofi. Joku toimii parhaiten valmiita sarjoja ja yhteneväisiä koristeita käyttäen, joku haluaa valita tarkasti kaikki materiaalit ennen aloittamista ja jollekin ei edes värien yhteensopivuudella ole mitään merkitystä.

Mutta aina ei tarvitse suunnitella, voi vain tehdä. Mun työskentelytapa on aina ollut sellainen, että aloitan jostakin ja lopetan johonkin. En koskaan mieti etukäteen otsikon sijoittelua, kuvan paikkaa tai oikeastaan mitään muutakaan. Aloitan jostakin paperista, sijoitan kuvan johonkin ja menen vain askeleen kerrallaan. Lisäilen asioita sitä mukaa kun ideoita tulee mieleen, joskus en keksi mitä sivu vielä kaipaa ja jätän sen odottamaan yön yli. Seuraavalla kerralla saattaa lamppu syttyä saman tien, että tätähän se sivu vielä kaipasi. Joskus taas käy niin, että sivu jää puolivalmiiksi ja saattaa olla sellaisena joko vuoden tai ikuisuuden. Mä en ota siitä paineita, onnistuu jos onnistuu, valmistuu jos valmistuu. Tekeminen on silti kivaa.

Tämä työskentelytapa sopii mulle kuin nenä päähän, eikä se aiheuta mulle minkäänlaisia paineita onnistumisesta. Mulla ei ole tiedossa miltä työn tulisi näyttää, eikä mulla näin ollen ole minkäälaisia odotuksia sen suhteen. Mä vain teen, leikkailen ja liimailen (teippailen), irrottelen ja siirtelen, ompelen ja niittailen. Pala sinne, toinen tänne. Joko mä tykkään lopputuloksesta tai sitten en. Myös itse prosessista olisi tärkeää tykätä. Muuten tämä harrastus ei mun mielestä ole järkevää, sillä eihän tavoite ole tuottaa vain onnistuneita töitä ja esittelykelpoisia tarinoita elämästä? Mun mielestä aivan yhtä tärkeää on nauttia niistä hetkistä kun hetkiä tallentaa. Se on mun mielestä yleensäkin harrastusten perimmäinen tarkoitus, pitää itse tekemisestä. Tottakai lopputuloksellakin on jotakin merkitystä, mutta tärkeämpää on mun mielestä saada tekemisestä nautintoa ja iloa!

Hattua nostan kaikille niille, joilla on jonkinlainen suunnitelma työstä ja jotka jopa etenevät sen mukaan. Mä olen löytänyt itselle sopivan tavan skräpätä, ja se on suunnittelemattomuus. Matkalla ratkaisujen tekeminen ja kokeilemalla löytäminen. Siitäkin huolimatta, että mun työt toistavat usein itseään ja ovat tyyliltään hyvin samanlaisia. Se on kuitenkin sitten jo oman tyylin löytämistä ja mieluisten asioiden käyttämistä. Itse skräppäysprosessi on kuitenkin se itse harrastus, lopputulos (valmis sivu) on itse harrastuksessa syntyvä "sivutuote". En vähättele valmista työtä tai sen tarkoitusta myöhemmässä elämässä, mutta mielelläni muistelisin myös valmiin työn syntyprosessia ja nauttisin niistä omista hetkistä työpöydän ääressä.

Kun taiteilija esittelee maalaustaan, hän saattaa kertoa tunteista työn taustalla. Hän saattaa kertoa siitä, mitä tunnetta mikäkin väri kuvaa. Mitä valkeat alueet hänelle merkitsevät ja millaisia pettymyksiä työssä olevat kuviot kuvaavat. Hän muistaa, kuinka kanavoi tunteensa tuohon työhön. Turhautuminen ja paha olo saavat näkyä työssä. Ilo ja suru paistavat läpi, värit kertovat omaa tarinaansa ja omien tunteiden käsitteleminen työtä tehdessä saattaa olla taiteilijalle se kantava voima. Työ ei välttämättä kerro mistään muusta kuin sen hetkisistä tunteista. Toivoisin tällaisen ajattelutavan juurtuvan myös skräppäykseen. Sen, että voi skräpätä myös hetken mielijohteesta, päivän olotilasta, yleisesti hyvästä fiiliksestä. Aina ei tarvitse skräpätä konkreettisesta asiasta tai tapahtumasta. Ihan jokainen hetki on mahdollista tallentaa myös skräppäyksen keinoin, mutta siitä ei saa tehdä pakkoa (tai peikkoa), siitä ei saa syntyä stressiä eikä se saa aiheuttaa paineita.

Vaikka skräppäyksen pitäisikin mun mielestä olla hauskaa, ei se silti poissulje negatiivisten asioiden käsittelyä skräppäyksen keinoin. Skräppäyksestä pitäminen voi tarkoittaa myös sitä, että vaikka skräppäisi negatiivisista asioista ja purkaisi skräppäyksen keinoin omia tunteitaan, on se eräänlaista terapiaa ja sitä kautta katson sen positiiviseksi asiaksi - negatiivisista aiheista huolimatta.

Mutta skräppäyksen ei missään nimessä tarvitse olla näin vakavaa ja syvällistä. Skräppäys voi olla niin paljon muutakin. Oikeista tavoista (tai syistä) skräpätä ei kannata ottaa paineita, sillä sellaisia ei ole olemassakaan. Paljon tarinoita kirjoittavat ovat sitä mieltä, että tarinat ovat välttämättömiä ja heille työt ovat merkityksettömiä ilman niitä. Pelkillä valokuvilla skräppäävät toteavat tavan olevan heille riittävä eivätkä edes kaipaa syvällisten tuntojen purkamista töiden yhteyteen. Heistä molemmat tietätävät olevansa oikeassa, sillä jokaisella meillä on omat syymme skräpätä.

Haluaisin kuitenkin korostaa sitä, että vaikka kirjat, lehdet ja nettisivut pursuaisivat millaisia ohjeita ja vinkkejä tahansa, muista miksi itse skräppäät. Kun joku kirjoittaa skräppäyksestä, omista tavoistaan ja omista syistään, hän kirjoittaa vain itsestään. Hänen tapansa ja syynsä ovat oikeat, mutta niin ovat sinunkin. Jos skräppäys on sinulle maisemakuvien tallentamista, skräppäät oikeista syistä. Jos skräppäys on sinulle lemmikkikuvien tallentamista ilman kuvausajankohtaa tai edes lemmikin nimeä, se on ihan oikeanlaista skräppäystä. Jos skräppäät siksi, että haluat lastenlapsiesi lukevan heidän elämästään isoäidin näkökulmasta, on sekin juuri oikea ajattelumalli. Jokainen syy ja jokainen tapa skärpätä on aivan yhtä oikea. Ei ehkä toisille, mutta itselle.

xing kirjoitti 03.04.2010 - 20:37
(Yllättävän) tutulta kuulostaa! Itse skräppään, koska se on kivaa. Ei toki joka hetkellä, mutta pitkällä ajanjaksolla mitattuna. Kivaa on tarvikkeiden hypistely ja uuden tekeminen, purkaminen ja leikkaaminen. Skräppäys on lisäksi minulle keino käsitellä omia ajatuksiani: pukea sanoiksi sellaisia asioita, joita ei välttämättä muuten tulisi sanottua.

Missään nimessä skräppäys ei ole minulle yritys ikuistaa arki ja kaikki mikä tapahtuu. Saisin mahahaavan alle kuukaudessa, jos yrittäisin ;) Sama koskee myös jälkikasvuun liittyviä sivuja. En koskaan ajattele, että jotain on ikuistamatta tai että pitäisi skräpätä syntymäpäiväjuhlista tms., vaan skräppään siitä mikä huvittaa.

Tärkeintä silti, että jokaisen ajatukset ovat yhtä arvokkaita eli on ihana, että jotkut skräppäävät kronologisesti. Kaikelle on tilaa, vaikka itse ei tarvitsekaan kaikkea tehdä <3

P.S. Inspiroidu-haasteeseen tai muuten: miten olisi jonkinlainen kaiva-keskeneräinen-sivu-esille-ja-saa-se-valmiiksi -projekti? Meillä kaikilla on varmasti sellaisia kaappejen kätköissä :)
Ellis kirjoitti 03.04.2010 - 21:02
Mä voisin ottaa "sun haasteen" vastaan ja kaivaa jossain vaiheessa jonkun ainakinsatavuottavanhan leiskan joka on jämähtänyt. Siitä ja tuunatusta lopputuloksesta sitten kuva. Ihan hyvä idea. Tosin mulla on noita töitä niin paljon (varmaan kymmeniä), että yhden viimeisteleminen ei kasaa vielä pienennä. Se voi kuitenkin opettaa itselle (ja ehkä jopa muille) jotakin uutta joten hitsi, mä kyllä teen näin! Kiitti! <3
Anonyymi kirjoitti 03.04.2010 - 21:35
tuli ny teteen sellainen päivä jollaista ei ole vielä koskaan tullut. ei jaksa lukea. ei millään. kaikki nämä niin elliksen, lauran kuin omulinkin omat näin ja yhtään en lukenut kun aiheen näin.
siinä vaiheessa iskee minulle se ahdistus. skräppäyksestä tuleekin "työtä" hienoja sanoja, termejä, eri tyylejä ja analyysejä. iskee semmoinen ajatus että toisaalta alkaa ihmetyttää pitäiskö itseäkin moiset asiat puhuttaa että olenko nyt sitten jotenkin "maalaisempi" kun en edes ole koskaan moisia miettinyt.
samaan sarjaan kuuluu postaukset koskien välineurheilua ja tyylejä ja paperikokoja sun muuta se saa aikaan olon että jos minun on pakko mennä tuohon mukaan tästä katoaa pohja.
itsellä siis ehkä vähän toiset lähtökohdat tähän kuten kaikkeen.. sitä tehdään mikä tuntuu hyvältä, ei suunnitella ei analysoida.
se vuoksi minulla ei nähdä tarinoita työn synnystä, eikä materiaaleista.. ei paljon muustakaan. ehkä lyhyt maininta jostain mutta ei muuta. ne on kaikki asioita joita en itse ikinä yleensä jaksa lukea. täytyy tunnustaa että ellikseltä en ole ikinä lukenut ainuttakaan x-files kohtaa sen jälkeen kun ne on erikseen siirretty omaan "osioonsa" . siitä tuli samalla mulle pakkopullaa, kuitenkin niitä samoja tarinoita on sulla ollut aiemmin muun tarinoinnin lomassa ja se on ollut hyvin mielenkiintoista ja luin aina kaiken tarkkaan... kumma ilmiö.

tuleepa mieleen monta muutakin asiaa mietin jo että pitääkö kuitenkin tästä kirjoittaa omaan blogiin "vastine" mutta ei. kirjauduin jo vuodatukseen ja liitin tämän sinne.. poistin ja kirjauduin ulos. se on vain mulle paikka esitellä omia töitä, iski ahdistus nähdä siellä niin paljon tekstiä. jotta pahoittelut, tämä tulee nyt tähän:)
päivi kirjoitti 03.04.2010 - 21:36
hemmetti.. eihän siinä ollut edes nimeä! anonyymi en sentään halua olla:) vaikka kaikki taisi arvata jo ilmankin:):)

toivoo vastarannan vesilintu päivi
päivi. taas. kirjoitti 03.04.2010 - 21:38
... sitä minä vain että kiiski ei ole vesilintu vaan kala... voi ie että moon niin blondi taas.
Ellis kirjoitti 03.04.2010 - 21:44
Haha, mä Päivi tiesin heti että se olit sinä mutta ihmettelin että miksi sä nyt anonyymina... <3

Ja siis mun mielestä on ERITTÄIN hienoa että sä sanot tämän ääneen, koska oon satavarma että moni ajattelee just näin. Ja katokin piru vie, että luet ainakin tämän kommentin... :D

Hattua nostan sulle Päivi, se on yksi syy miks mä tykkään hirveästi sun väripläjäyksistä ja mun mielestä niistä välittyy parhaimmillaan just se tekemisen ilo ja meininki, just se mitä mä ainakin toivon että skräppäys olisi mulle. Enkä Päivi voisi kuvitellakaan sua raportoimassa tähän tyyliin, en sillä että se olisi huono vaan päinvastoin, sä keskityt olennaiseen - tekemiseen.

Älä vain muuta mitään niin kauan kun sun on kiva skräpätä. Älä ahdistu näistä teksteistä, älä ajattele välineurheilua äläkä ollenkaan mieti asiaa sen enempää. Mun mielestä sulla on niin oma tyyli ja selkeästi sun skräppäys on hauskanpitoa ilman stressiä, joten ET SAA stressaantua tämmösistä kirjotuksista.

By the way, jos et lukenut mun kirjoitusta niin siinä sanotaan että mä skräppään sen kummemmin suunnittelematta ja miettimättä, että sikäli sieltä löytyy myös jotakin samaa sun tekemiseen! ;)

ISO KIITOS tästä kommentista! <3
Ciili kirjoitti 03.04.2010 - 22:17
Ja suuri kiitos myös sulle Ellis, tästä postauksesta!
Sai ajattelemaan taas niitä perussyitä tähän harrastukseen. Ja ei, mä 14-vuotiaana tyttönä en kovin samaistu tohon lapsen kasvun tallentamis pakkomielteeseen, vaan mua on pitkään vaivannut se että perhe ja kaverit ei millään tunnu ymmärtävän koko harrastusta, ja sitä kuinka paljon rahaa ja aikaa siihen käytän. Ja etenkin vain leikkaa-liimaa tekniikalla kortteja tehnyt äitini, jonka mielestä mä käytän vaan valmiita kamoja jotka laitan teipillä kiinni sivuun. Tai no ei äiti ole noin päin naamaa sanonut mutta välillä se vähän kuultaa äänestä...muttaa vain välillä.
Mutta auta armias kun muut sukulaiset, esim. mummi ja täti näkevät mun leiskoja ja kortteja. Kun ne kysyy "Miten sä ton oot tehny?" Niin en meinaa kehdata sanoa että se on ostettu.
Ja kyllähän se niin on, moni skräppääjä käyttää aika paljon "valmista kamaa", mutta tekee myös niin paljon itse ym., sitä itsetehtyä ei vaan ehkä "tavallinen pulliainen" huomaa. Ja nyt olenkin alkanut miettimään skräppäystä nimen omaan "Tää on kivaa"-periaatteella yhä enemmän, en niinkään askarteluna. Totta kai yhä puhun siitä askarteluna, "terapiasta" puhuminen kun saattaisi tuottaa ihmetystä.
Ihmetys koko harrastusta kohtaan ilmeni taas yksi päivä viime viikolla kun kaveri tuli kylään ekaa kertaa ja ihmetteli mun huonetta. "Mitä sä tällä kaikella teet?" oli ensimmäinen kysymys. No näytin muutamat kortit ja skräpit, ja kovasti hän ihaili niitä, mutta kohta tuli ne kysymykset jotka kuulee lähes aina kun kertoo harrastuksestaan: "Siis mitä tää on? Miks sä teet tätä? Siis sä vaa tuut koulusta ja teet näitä?"
Mutta joo, ei pidä ottaa stressiä, mistään. Kiitos Ellis <3
päivi kirjoitti 03.04.2010 - 22:20
toki minä ny tämmöset kommentit luen:) kiitos itsellenne:)
ja emminä ahdistu niistä jos en lue niitä enkä paneudu sen syvemmin miettimään. jos lukisin niin ahdistuisin:):)
omuli kirjoitti 03.04.2010 - 22:30
Kiva, että jaksoit lukea pitkän vuodatukseni; kuten sanoin, kirjoitin sen lähinnä itselleni, selkiyttääkseni omia ajatuksiani. Hauskaa huomata, että se herätti ajatuksia myös muissa :)

Olen täysin samaa mieltä, että jokaisen on syytä miettiä omat syynsä miksi harrastaa skräppäystä (tai ylipäätänsä mitään muutakaan) ja toimia sen mukaan. Ei ole kivaa jos harrastuksesta tulee pakkopullaa - jos on pakko tehdä mitä tahansa, siitä varmasti katoaa tekemisen ilo. Ja siksi kai tätä harrastetaan, että se on itsestä kivaa?! (Vaikka olen ihan mahdottoman hyvä kehittämään itselleni omituisia paineita kaikista kummallisistakin asioista, luojan kiitos tuota "joka-kuva-on-pakko-skräpätä" -syndroomaa en ole vielä potenut...)
Ellis kirjoitti 03.04.2010 - 22:37
Ciili, kiitos! Tämän pitää olla kivaa ja stressitöntä. Mutta se on kieltämättä joskus tuskaa kun yrittää jollekin antaa tyhjentävän kysymyksen ihmettelyyn, että "siis miksi sä näitä teet". Kun ei siihen riitä, että "tää on kivaa", "haluan tallentaa arkea" tai että "miksi en tekisi". Phuoh. Ei kaikki ymmärrä, mutta kun ei tarvikaan ymmärtää, sekin pitäis muistaa! :)

Ja Omuli, mä taisin unohtaa jättää kommentin kun lähdin saman tien etsimään omista arkistoista tätä kirjoituksen pätkää (oli se paljon lyhempi ennen tätä, eeehh). Mutta siis kyllä, se aiheutti paljonkin ajatuksia. Ja anteeksi että vastaan nyt tänne!

Mähän en varsinaisiin tyylikysymyksiin edes pureutunut tässä kirjoituksessa. Sun kirjoitus tais olla sekä syiden että tyylien pohtimista, Lauralla enemmän tyyliseikkoja. Mutta mulla heräs ajatuksia enemmän näistä syistä ja siksi tämä avautuminen.

Odottakaas kun päästään joskus tyyliasioihin (jos päästään). Vaikka ne on kyllä niin loputon suo että en tiedä haluanko ottaa sitä ensimmäistäkään askelta... Saapa nähdä! :)

Päiville kyllä vielä pointsit! <3
Riikka kirjoitti 04.04.2010 - 01:58
Nyt kyllä on niin mielenkiintoinen keskustelu, että pakko pökätä ittensä joukkoon.

Mikä lie syynä, ehkä Karvialainen pohjavesi, mutta minäkään en ole aiemmin tullut (varmaan kertaakaan) ajatelleeksi miksi skräppään. Saatan välillä innostua ja osallistua haasteisiinkin monta viikkoa peräkkäin, mutta sitten ähkyissäni pidän puolen vuoden tauon. Pakkopullaa tästä touhusta ei tosiaan ole tullut, ei tunnu missään vaikka ei mitään saisikaan aikaan. Pääasia on mulle kuitenkin se, että vaikka kun töissä pitää kiirettä ja pinnaa kiristää, niin saan omaa, hiljaista, aikaa askartelulla. Hienot tekniikat ja välineet kuuluvat joillekin muille, mä osaan käyttää 2-puolista teippiä ja se riittää.
Mitään sen kummempia tuotoksia ei tarvitse edes syntyä, kunhan saa kököttää pöytänsä ääressä.

Ehkä skräppäys on ainut asia mulla, mitä voin tehdä täysin fiilispohjalta ja ihan vaan silloin kun huvittaa. Ehkä se on se mun syy.

Kiitos nam.
lehtipollo kirjoitti 04.04.2010 - 02:08
Tosi mahtavaa lueskella tällaisia kirjoituksia! Kiitos!
Riikka kirjoitti 04.04.2010 - 11:37
Kiitos minunkin puolestani!
Kirjoitus toi vahvasti esiin sen, jonka huomaamattani olen taas löytänyt - syyn miksi skräpätä. Kun aloitin, oli askartelu ylipäätään sellainen oma hetki ja tapa rentoutua, miksei myöskin tallentaa hetkiä tulevia polvia varten tai vaikka vaan ihan itselle. Sitten kun tyttö syntyi kivasta puuhailusta tulikin pakkopullaa, kun kuvia sen kun vaan kertyi eikä niitä ehtinyt saada millään sivuiksi asti. Skräpättävien kuvien pino senkuin vaan kohosi ja kohosi ja alkoi ahdistaa ihan kamalasti. Mietin, että tyttö on jo teini-ikäinen ja äiti yrittää edelleen saada skräpättyä ensimmäisen ikävuoden kuvia. Sitten jokin naksahti päässä ja tajusin, että mitä ihmettä stressaan?! Hommasin erillisen valokuva-albumin, johon törkkäsin osan kuvista ja jätin skräpättävien pinoon vain sellaisia, jotka heti inspiroivat tai jotka muuten oli kiva tallentaa sivuina. Ja kappas kun helpotti! Seuraavalla viikolla sivuja alkoi taas syntyä tasaiseen tahtiin ja niitä oli kiva tehdä.
Nykyisin ongelmaksi muodostuu eniten se, että ideoita pitää joko pitää päässään tai kirjoittaa ylös, kun ne syntyvät, koska ihan saman tien aika harvoin voi kaivaa skräppikamat esille. Siksi sellainen tietynlainen spontaanisuus vielä puuttuu, mutta ehkäpä se tulee, kun saan askartelukamat tuonne olkkarin puolelle, pois tytön makkarista...

Laitampa vielä kommentin, että musta X-fileseja ja tarvikelistoja on kiva lukea. Tarvikelistoja siitä syystä, jos joku tavara miellyttää omaa silmää ja sellainen olisi "pakko saada". X-files ja tarinointi siitä, miten sivu syntyy on mukavaa luettavaa, pääsee vähän "taiteilijan päänsisään". Mutta ymmärrän hyvin, miksi kaikki eivät halua niitä lukea tai kirjoittaa. :)

Kiitos vielä kerran.
Susanna kirjoitti 04.04.2010 - 12:01
Hitsi sä suollat tekstiä :P

Mä olen aika lailla samoilla linjoilla niinkuin jo tiedätkin.. ei suunnitelmia, aina alkaa valokuvasta ja taustapaperista, ei stressiä..

Molemmista lapsista on skräpätty "eka vuosi" albumit, mutta muuten ei ole sen kummemmin mietitty onko aivan varmasti joka synttäristä sivu. Jouluista olen tehnyt oman albumin, tosin sekin on nyt kolmea joulua vaille..heh.. mutta nou hätä... tulee jos on tullakseen..

Ja mulle tämä harrastus on aina ollut terapiaa..stressinpoistoa ja iloa.
Luovuutta.
Mua itseäni.
Ellis kirjoitti 04.04.2010 - 15:08
No johan tämä on herättänyt ajatuksia! Mutta se on vaan hyvä. Mun mielestä jokaisen pitäs ainakin pariksi sekunniksi pysähtyä, ihan vaan siksi aikaa että selvittäis itelle MIKSI. Vastaus voi olla ihan mikä vaan, mutta sellainen varmasti jokaisella on. Ja jos vastaus on vaikka täälläkin paljon esille tulleet "oma aika, terapia ja siksi että se on kivaa", niin hyvä näin. Kun tuon syyn tiedostaa niin EHKÄ, siis EHKÄ paineetkin hieman hellittävät. Voi tehdä silloin kun huvittaa ja ihan miten huvittaa.

Riikka, hienoa että oot päässyt eroon tuosta "pakkomielteestä". Tavallinen valokuva-albumi on hyvä vaihtoehto sille, ettei kuvat kuitenkaan loju vain tietokoneella. Ja se skräppäämättömien kuvien kasa, se tosiaan helposti kasvaa kasvamistaan. Itse pääsin tuosta kasasta eroon todennäköisesti siksi, että hankin kunnon tulostimen. Kun haluan skräpätä jotakin, tulostan kuvan ja sit mentiin. Se oli mulle yksi käännekohta skräppäyksessä, vaikka pitkään taistelinkin vastaan. Tästäkin aiheesta voisin suoltaa yhtä pitkän kirjoituksen, heh..

Suski, kirjoitappa joskus yhtä pitkä teksti. Tarjoon heti kakkukahvit sen kunniaksi! *wirn*
Shys kirjoitti 04.04.2010 - 22:55
näitä teidän kaikkien juttuja luekellessani ajattelin, että eiks oo muuten hassua että vaikka meidän perheessä on kolme skräppääjää, jokaisella on eri tyyli ja syyt skräpätä?
tää on kyl helmi harrastus!
Bridget kirjoitti 07.04.2010 - 11:01
Hyviä kommentteja! Mä yleensä skräppäilen vaan "tunnelmapaloja", mutta reissusta haluan tallentaa kaiken. Mietin pitkään, rupeanko reissualbumia skräppäämällä toteuttamaan, mutta onneksi rupesin.

Ostin AC:n sivunsuojia, joihin mahtuu 12 vaakakuvaa. Niihin enimmät, lisäksi joitakin skräpättyjä leiskoja. Ei ole tullut paineita vielä ja albumi syntyy vauhdilla. :)

Mutta jos koko elämä pitäisi tallentaa skräppäämällä, ei siitä mitään tulisi, vaan kaikki ilo tekemisestä katoaisi.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code